Nezapomenutelný adapťák

15. 9. 2020

Konec prázdnin? Obavy z prvního dne v nové škole? Zvládnu vše, co se bude ode mne vyžadovat? Jací budou mí učitelé a učitelky?
Zde, na Gymnáziu Na Pražačce, na to nováčci šestiletého studia mohli na čas zapomenout. Škola nás nenechala tápat. Již po červnovém přijetí ke studiu pro studenty prim škola zajistila seznamovací kurz. Ten započal  první školní den, mimo Prahu, v obci Sloup v Čechách (v okrese Česká Lípa). Jedinou naší starostí bylo dorazit včas v den odjezdu, vybavit se vhodným oblečením, hudebními nástroji a dobrou náladou. Najít svého třídního učitele před školou nebyl problém a vyhlížený autobus také dorazil. Cesta do rekreačního střediska pod skalním hradem trvala zhruba 2 hodiny. Již v autobuse měl každý z nás možnost zkoumat budoucí kolektiv spolužáků. Seznamování se a poznávání nových spolužáků byl totiž jedním z hlavních cílů našeho čtyřdenního pobytu před usednutím do školních lavic.
Po příjezdu na místo jsme se rozdělili do pokojů a měli čas si se spolubydlícími vybalit. Následoval oběd a zahájení programu. První úkol se týkal nejen nás, ale i lektorů, kteří nás kurzem provázeli. Měli jsme si zapamatovat jména, kterými jsme se ve skupině představili. Pro někoho oříšek, pro některé chytré hlavičky žádný problém. Do večeře jsme ještě měli čas na procházku po okolí. Naším úkolem bylo vytvořit dvojice, navzájem o sobě zjišťovat informace a pak svého spolužáka ještě na procházce představit ostatním.
Druhý den náš program vyplnily hry, pro které byla důležitá naše spolupráce. I když splnění úkolů nebylo vždy jednoduché,
pokaždé jsme si poradili. Po zábavném dni dostaly všechny 3 třídy ještě jedno zajímavé zadání. Úkolem bylo vytvořit scénář pro krátkou divadelní hru, ve které budou použita slova: lyže, traktorista, literatura, školní řád a nejneobhospodařovatelnější. Vybraným scénáristům naší třídy se záhy podařilo vymyslet příběh s názvem „Skoro poslední večeře.“ Úkol měl být splněn poslední den našeho pobytu. Každá třída měla na nedalekém skalním jevišti v lese své divadlo zahrát.
Třetí den jsme kromě nacvičování divadla zkusili vylézt na skálu a slaňovat. Další úkol byl zároveň zkouškou naší zručnosti. Spočíval v sestavení „hořícího voru“, neboli loďky, která popluje po potoku, zatímco bude hořet.
Čtvrtý, a tedy závěrečný den adaptačního pobytu jsme si prohlédli nedaleký skalní hrad i poustevnu Sloup a udělali několik fotek na památku. Nakonec následovala klíčová aktivita našeho pobytu – divadlo. Byly představeny nápady a herecké výkony našich tříd. Podle ohlasů diváku byl sestaven i žebříček úspěšnosti představení. Naše třída skončila na třetím místě. I tohle umístění bylo pro nás odměnou za snahu a dobrou práci.
Celý adaptační kurz byl vynikající seznamovací příležitostí. Každému novému studentovi bych ho vřele doporučila. Proběhl v přátelské atmosféře. Zabavili jsme se a lépe se poznali. Pro první školní den snad ani v jednom z nás nezbyl důvod k ostychu nebo obavám z neznámého. A to je přece úžasný začátek školního roku, ne?

Nela Revajová